Penguin Falling Asleep

There is still hope

Jag har fastnat på ett knepigt spår nu igen. Nu är psykologikursen klar för den här omgången och jag längtar redan efter nästa, men jag har börjat fundera så otroligt mycket nu i efterhand. Hur stor påverkan har arvet på människans intelligens och hur förändras arvets påverkan under människans utveckling? Det var det senaste jag jobbade med och det finns ett samband mellan intelligens och arv, däremot verkar arvets påverkan variera något över tid. Föds man för tidigt kan det innebära att intelligensen påverkas och blir sämre. Däremot kan det jämnas till sig i slutet av tonåren, växer man upp i en familj med god ekonomi och hög utbildningsnivå så är detta en fördel. Hur ligger jag till här, undrar jag. Jag är en månad för tidig, får jag skylla alla mina fel jag gör på mitt jäktande ut i livet? Har skrattat åt detta ett tag, men inte nu längre. Får faktiskt bara mer frågor.
 
Eftersom jag älskar Illustrerad Vetenskap så gick jag in på ämnet intelligens där, och hjärnforskare vet fortfarande inte exakt vad intelligens egentligen är. I det jag har läst ur min kurslitteratur så fick jag det kastat i ansiktet att "du kan inte bli smartare". Nehepp, tänkte jag. Livet slutar nu. Sedan är det ju faktiskt skillnad mellan kunskap och intelligens även om de flesta associerar dem till varandra. Men(!) genom att stärka minnet på olika sätt kan vi förbättra vår ­intelligens, så att vi till slut får högre poäng i ett IQ-test. THERE IS STILL HOPE FOLKS!
 
Oh well, det är fredag och då brukar jag stänga av hjärnan totalt, typ. Fredag för mig innebär just nu American Horror Story ikväll, chilinötter och spel. Men ett minus för dagen är däremot att snön ligger på marken, kaffet är slut och jag måste gå och handla.
Skitliv.
:)
:) :)
 
Nåja! Titta här vad jag tänker införskaffa idag! Sexy beast.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: